فیزیوتراپی در تهرانپارس

فیزیوتراپی خوب در تهرانپارس

بافت طنابی شکل که سبب اتصال عضلات به استخوان ها می گردد تاندون نام دارد.در واقع کشش زیاد تاندون یک انگشت باعث پاره شدن آن میشود و به دلیل نزدیک بودن تاندون ها به رشته های عصبی، پاره شدن تاندون در انگشتان موجب پاره شدن رشته های عصبی نیز می گردد.
با انقباض و انبساط عضله، تاندون نیز منقبض و منبسط شده و باعث حرکت استخوان و مفصل ها می شود. انگشتان دست دارای تاندون های بسیار بلند بوده و به ماهیچه های واقع در ساعد دست متصل شده اند، درنتیجه با حرکت این ماهیچه ها تاندون حرکت کرده و باعث ایجاد حرکت در انگشتان دست می شود.
بیشترین وشایعترین نوع آسیب به تاندون های دست، پارگی آنها ، و علت اصلی آن نیز اصابت اجسام برنده به تاندون دست است. حرکت ناگهانی و شدید انگشتان دست نیز باعث پارگی تاندون که معمولاً در صورت کشیدگی تاندون رخ داده و بیشتر دراثر حرکت‌های شدید ورزشی و یا برگشتن انگشت ها از حالت خم به راست اتفاق می افتد.
بیماری آرتریت روماتوئید نیز باعث ضعیف شدت تاندون های فلکسور دست می شود. در چنین شرایطی با کوچکترین نیروی وارده به دست، تاندون‌ها نیز پاره می شوند.

علائم و نشانه های پارگی تاندون دست

فیزیوتراپی دست تهرانپارس

بروز پارگی درتاندون دست باعث اختلال بسیار زیادی در زندگی روزانه فرد می شود به این دلیل عضو بسیار مهم و ضروری محسوب می شود .
علائم و نشانه های آسیب دیدگی تاندون دست :

عدم توانایی در حرکت انگشتان دست؛ این عارضه زمانی رخ می‌دهد که تاندون دست به طور کامل پاره شده باشد و اتصال بین ماهیچه و استخوان انگشت به طور کامل قطع گردد.
ناتوانی در حرکت دادن مفصل انگشتان؛ در صورتی که پارگی تاندون از قسمت مفصل باشد، این عارضه برای فرد رخ میدهد.
باز ماندن انگشت و عدم توانایی در خم کردن آن؛ در چنین حالتی نیز تاندون دست دچار پارگی شده ارتباط بین ماهیچه و استخوان به طور کامل قطع شده‌ است.
درد در هنگام خم کردن انگشت؛ در اثر کشیدگی بیش از حد تاندون انگشت ایجاد شده و به همین دلیل نمی توان انگشت را به طور کامل خم کرده و یا باز نمود.
به وجود آمدن زخم در سطح زیر؛ به دلیل پاره شدن تاندون انگشت از قسمت مفصل ایجاد شده و باعث خونریزی داخلی شده است.
تورم خفیف در سطح زیرین مفصل انتهایی انگشت؛ که در زمان پاره شدن تاندون انگشت رخ داده و به دلیل آن نیز جمع شدن خون و انقباض سلول ها می باشد.
درد در قسمت زیرین انگشتان؛ که در اثر کشیدگی یا پارگی جزئی رخ می دهد.

در بسیاری از اوقات بیمار فکر می‌کند که درد به وجود آمده در انگشتان دست بر اثر ضربه بوده و آسیبی به دست وارد نشده و پس از مدتی این درد برطرف می شود. متاسفانه تاخیر چند روزه در بهبود آسیب دیدگی تاندون باعث می شود تا عوارض و نتایج جبران ناپذیری در آن به وجود بیایند.
در برخی اوقات نیز ممکن است با وجود آسیب دیدگی تاندون فلکسور و یا اکستانسور انگشت، باز هم بیمار بتواند انگشت خود را خم و راست کند. اما توصیه می‌شود که بعد از برخورد شدید دست با جسم خارجی ویا بریدگی های حساس در نزدیکی تاندون، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرده و موضوع را بررسی نمایید.

راه های درمان پارگی تاندون دست

فیزیوتراپی دست سمت تهرانپارس

فیزیوتراپی پارگی تاندون دست تهرانپاس

در اکثر موارد، جهت درمان پارگی تاندون انگشتان حتماً باید عمل جراحی صورت گیرد. هرچه زمان انجام جراحی فاصله کمتری با زمان بروز آسیب دیدگی تاندون داشته باشد، احتمال درمان و ترمیم تاندون بسیار بیشترخواهد بود. برای انجام جراحی بر روی تاندون دست، پزشک بعد از ایجاد برش بر روی پوست ناحیه آسیب دیده، تنها دو سر تاندون را در کنار یکدیگر قرار داده و سپس آن ها را به هم بخیه می کند. بعد از آن، دست آسیب دیده در آتل گچی مخصوص قرار گرفته تا از حرکت انگشتان و دست جلوگیری شود.

مراقبت های پس از جراحی پارگی تاندون دست

فیزیوتراپی جهت انجام مراقبت از تاندون های دست و به وجود آوردن شرایط مناسب کمک شایانی جهت بهبود سریع تر عارضه،می نماید .بهتر است به نکات مهمی همچون رعایت بهداشت شخصی، عدم استفاده ازدست آسیب دیده، عدم حرکت انگشتان دست، عدم شستشو و یا عرق کردن دستگاه آسیب دیده و همچنین عدم بلند کردن اشیا با دست اشاره کرد.

انجام فیزیوتراپی پس از جراحی تاندون دست

فیزیوتراپی نیز روش دیگری است که می توان با استفاده از آن سبب بهبود سریعتر تاندون آسیب دیده شد. مچ دست و انگشتان موضوع بسیار مهم و پر تحرک هستند که بسیاری از کارهای روزمره از برداشتن اشیا، غذا خوردن، لباس پوشیدن و… با استفاده از آنها انجام می‌شود. در نتیجه بهبود هرچه سریعتر عضو آسیب دیده و برگرداندن حالت طبیعی به آن بسیار اهمیت دارد. در صورتی که آسیب دیدگی باعث ایجاد تورم شده باشد، ابتدا با استفاده از روش های حرکتی خاص، دست را بالاتر از سطح بدن قرار داده و سپس با انجام حرکتهای دامنه ای و کوتاه سعی می‌شود تا تورم از بین برود. در مرحله بعد جهت جلوگیری از کوتاه شدن تاندون های بخیه شده و جلوگیری از چسبندگی عضلات، چند حرکت کششی انجام می شود. در آخرین مرحله از تمرینات فیزیوتراپی تقویتی جهت تقویت کردن تمامی عضلات بدن و کامل کردن دامنه حرکتی دست استفاده می شود تا بیمار بتواند به فعالیت‌های عادی خود برگردد.در صورتی که آسیب دیدگی در ناحیه عصب اتفاق افتاده باشد، درمان آن زمان بسیار بیشتری لازم داشته اما اگر آسیب دیدگی به صورت گرفتگی عضلات و یا اسپاسم باشد، دوره فیزیوتراپی نیز بسیار کوتاه خواهد بود.
ورزش نیز برای اینکه بتوانید تاندون خود را به صورت کامل و در یک زمان کوتاه بهبود بخشید، همچنین این کار باعث کاهش سفتی و تورم در دست و انگشتان می‌شود. فیزیوتراپ تمرینات خاصی را به شما یاد می‌دهد که باید در طول روز انجام دهید. به طور معمول هر دو ساعت با پنج تکرار. ورزش اگر بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم باشد با خطر پارگی یا چسبندگی به تاندون یا برش اصلاح شده همراه است و اگر به صورت دقیق و صحیح دنبال نشود، خطرناک است. به شما آموزش داده می‌شود 3 تا 4 هفته بعد از عمل تمرین های زیر را انجام دهید:

ورزش (1): با استفاده از دست سالم خود، انگشت دست مصدوم خود را به آرامی به سمت چین‌های کف دست خود خم کرده و آن‌ها را 3-5 ثانیه نگه دارید. به آرامی اجازه دهید انگشتان با حالت اولیه بازگردند وانگشت خود را بدون کمک گرفتن از دست سالم خود به حالت اسپلینت صاف کنید.
ورزش (2): انگشتان دست مصدوم خود را تا جایی که می‌توانند به سمت کف دست خود خم کنید. خم کردن باید تا جایی باشد که فشار زیاد به انگشتان وارد نشود. انگشتان دست خود را بدون کمک گرفتن از دستسالم خود به حالت اسپلینت صاف کنید
ورزش (3): انگشتان دست خود را همیشه آرام نگه دارید. مچ دست خود را صاف کنید و به آرامی اجازه دهید مچ دست شما به جلو شل شود (انگشتان دست خود را به طور طبیعی صاف کنید). سپس مچ دست خود را به آرامی بکشید و به حالت اولیه بازگردانید (انگشتان شما به طور طبیعی خم خواهد شد).

 

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *