فیزیوتراپی در تهرانپارس طرف قرارداد با بیمه البرز

فیزیوتراپی طرف قرارداد با بیمه البرز

فیزیوتراپی در شرق تهران طرف قرداد با بیمه البرز

فیزیوتراپی در تهرانپارس طرف قرارداد با بیمه سرمد

فیزیوتراپی طرف قرارداد با بیمه سرمد

فیزیوتراپی در شرق تهران طرف قرارداد با بیمه سرمد

فیزیوتراپی در تهرانپارس

فیزیوتراپی خوب در تهرانپارس

عمل جراحي تعويض مفصل لگن و ران چيست و چگونه انجام ميشود

زمين خوردن اگر از ارتفاع يا در تصادف رانندگي باشد، مي‌تواند در جوانان باعث شکستگي استخوان‌ها شود ولي در افراد مسن بويژه آنها که پوکي استخوان دارند حتي يک زمين‌خوردن ساده نيز ممکن است به شکستن استخوان سر فمور (فمور يا استخوان ران که بين لگن و ساق قرار دارد) و جراحي براي تعويض مفصل لگن بينجامد.

مطالعات نشان داده است:
تعويض مفصل لگن در تمام سنين، (چه در افراد جوان پايين تر از 50 سال و چه در افراد بالاتر از 90 سال) موفقيت بالايي به همراه دارد
مفصل لگن تعويض شده در افراد زير 50 سال، پس از گذشت 35 سال همچنان کارايي ايده آلي دارد
انجام جراحي تعويض مفصل لگن در سن بالاتر از 90 سال، نه تنها موفقيت بالايي به همراه دارد، بلکه کاملا ايمن است و عوارض قابل توجهي در افراد مسن ايجاد نمي کند
آرتروز مفصل لگن مهم ترين علت درد مفصل لگن و ناتواني افراد در سن بالا است؛ تعويض مفصل لگن اين دو مشکل را برطرف مي کند
بيشتر افرادي که جراحي تعويض مفصل لگن روي آن ها صورت مي گيرد، در سنين بين 50 تا 80 سالگي قرار دارند یکی از موفقیت آمیز ترین اعمال جراحی ،تعويض مفصل لگن و ران در انسان است. . در عمل جراحي تعويض مفصل لگن، مفصل خراب شده ران در ناحيه لگن با يک مفصل مصنوعي جايگزين ميشود.

آيا شکستگي لگن بيماري سالمندي است؟

اغلب شکستگي‌هاي لگن در سنين بالاي 65 سال به دليل زمين خوردن است؛ چرا که سفتي و سختي استخوان با افزايش سن کاهش مي‌يابد، به گونه‌اي که با يک ضربه (تروما ) ساده مي‌شکند. البته در خانم‌ها به علت يائسگي و اثرات هورموني ناشي از آن احتمال شکستگي بيشتر مي‌شود . تمام افراد مسن در معرض شکستگي هستند، ولي عواملي چون کشيدن سيگار، مصرف زياد روزانه قهوه و کم‌تحرکي اين خطر را بيشتر مي‌کند. بعلاوه مصرف برخي داروها بويژه داروهاي کورتوني که افراد مبتلا به آرتريت روماتوئيد مصرف مي‌کنند و نيز مصرف ناکافي لبنيات، خطر بروز شکستگي را در سالمندان افزايش مي‌دهد .

مفصل مصنوعي لگن

به علل متفاوتي ممکن است مفصل ران در ناحيه لگن دچار تخريب شديد شود که معمول ترين آنها عبارتند از وقتي که مفصل ران سائيده شده و دچار آرتروز و خرابي ميشود بد جوش خوردن شکستگي هاي لگن و استابولوم نکروز آوازکولر و خرابي سر استخوان ران به علت نرسيدن خون درگير شدن مفصل ران به علت بيماري روماتيسم
وقتي که مفصل ران دررفتگي مادرزادي داشته و به علت آن خراب ميشود در اين موارد اگر شدت درد بيمار کم باشد ميتوان آن را با مصرف داروهاي ضد درد و ضد التهاب کاهش داد و در صورت شديد بودن درد عمل جراحي تعويض مفصل لگن ميتواند درد بيمار را از بين ببرد.

.آيا عمل جراحي تعويض مفصل لگن و ران يک بار براي هميشه است همانطور که مفصل طبيعي انسان عمر ابدي ندارد مفصل مصنوعي لگن هم همينطور است. اين مفاصل مصنوعي ممکن است بعد از مدتي در داخل استخوان شل شوند. ممکن است دچار خوردگي شوند و يا ممکن است استخوان بدن در اطراف آنها خورده شود. اينکه اين اتفاق چه مدت بعد از انجام عمل جراحي تعويض مفصل لگن ميفتد در همه بيماران يکسان نيست.

در غالب افراد عمل شده، مفصل مصنوعي لگن تا آخر عمر وي کار کرده و عمل جراحي تعويض مفصل لگن فقط يک بار در تمام طول عمر وي انجام ميشود. البته در بعضي بيماران ممکن است به عللي نياز باشد تا مفصل مصنوعي يک بار ديگر و يا حتي بيش از يک بار تعويض گردد.

درد مفصل ران

وقتي مفصل ران در ناحيه لگن خراب ميشود بيمار دچار درد در اين مفصل ميشود. به علت ساييده شدن سطوح ناهموار سر استخوان ران و حفره استابولوم پايانه هاي حس درد در مفصل تحريک شده و بيمار احساس درد ميکند. اين حس درد موجب ميشود تا بيمار سعي کند مفصل ران خود را زياد حرکت ندهد چون هر حرکتي در مفصل شدت درد را افزايش ميدهد. بتدريج فعاليت هاي روزانه بيمار محدودتر ميشوند و بيمار به علت اين درد از يک زندگي سالم و شاد محروم ميگردد. اين درد موجب لنگش هم ميشود.

علت اينست که بيمار سعي ميکند در حين راه رفتن فشار کمتري بر روي اندام دردناک وارد کند و در نتيجه نميتواند خوب راه برود. يعني در حين راه رفتن دچار لنگيدن است. درد مفصل ران بعد از تعويض مفصل لگن کاملا و يا تا حد زيادي از بين ميرود. علت اين که گفته ميشود “تا حد زيادي از بين ميرود” اينست که بعضي از بيماراني که دچار تخريب مفصل ران شده اند مشکلات ديگري هم دارند. بطور مثال تعدادي از اين بيماران تنگي کانال نخاعي و يا هرني ديسک کمري هم دارند و اين مشکلات ميتوانند درد لگن را تشديد کنند.

بعد از جراحي تعويض مفصل لگن دردي که به علت ساييدگي مفصل ران ايجاد شده است کاملا از بين ميرود ولي دردي که به علت تنگي کانال نخاعي و يا هرني ديسک بين مهره اي در لگن حس ميشده است بدون تغيير باقي ميماند.

پس قبل از هر عمل جراحي تعويض مفصل لگن بايد منشا درد به درستي مشخص شود.

محدوديت حرکتي در مفصل

خراب شدن مفصل ران در ناحيه لگن موجب محدود شدن حرکات اين مفصل ميشود. سر استخوان ران ديگر نميتواند به راحتي در داخل حفره استابولوم حرکت کند. البته مقداري از اين محدوديت حرکت مربوط به سفت و غير قابل انعطاف شدن رباط ها و تاندون هاي اطراف مفصل ران است. بعد از جراحي تعويض مفصل لگن چون سر استخوان ران و کاسه استابولوم هر دو عوض شده اند حرکت مفصل به راحتي انجام ميشود. البته گاهي اوقات ممکن است به علت تغييرات شديدي که در استخوان هاي لگن و در بيومکانيک مفصل ران ايجاد شده است و به علت کوتاه شدن شديد رباط ها و تاندون هاي اطراف مفصل، اين محدوديت حرکت بعد از جراحي بطور کامل رفع نشود ولي ميتوان گفت که تا حد زيادي بهبود ميابد.

کوتاه بودن اندام

به علت تخريب سر استخوان ران و کاهش ارتفاع سر استخوان ران اندام تحتاني اين بيماران کوتاه است. در مواردي اين کوتاهي به علت جابجا شدن سر استخوان ران به سمت بالا است. اين کوتاهي ميتواند موجب لنگش بيمار شود. با تعويض مفصل لگن اين کوتاهي بطور کامل و يا تا حد زيادي از بين ميرود.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن

بعد از عمل جراحی به کمک یک فیزیوتراپیست با تجربه روی دامنه حرکت مفصل ران کار می شود . طی یک بازه زمانی که برای افراد مختلف متفاوت است ،که باید در طول آن دامنه‌ حرکت طبیعی مفصل ران را دوباره به دست بیاورید. بعضی از اشخاص در طول این مدت از بلند شدن ترس دارند و بدون بلند شدن و حرکت کردن بهبود می‌یابند، که در چنین حالتی، پس از بهبودی، برای بالا رفتن از پله‌ها یا انجام سایر فعالیت‌ها دچار مشکل می‌شوند.
فیزیوتراپی تعویض مفصل لگن و ران همچنین با تقویت عضلات پایتان باعث می‌شود که احتمال دررفتگی مفصل جدید کم شود. با این روش، بعد از جراحی، مفصل ران مصنوعی‌تان در جای خود باقی می‌ماند. (در طول شش تا هشت هفته اول بعد از عمل احتمال دررفتگی مفصل ران بیشتر است.

رعايت موارد زير در پيشگيري از بروز شکستگي در سالمندان مي‌تواند کمک کننده باشد:

دادن مکمل‌هاي کلسيم و ويتامين D و رعايت رژيم غذايي پر پروتئين

نيم تا يک ساعت پياده‌روي روزانه

کم کردن مصرف قهوه و سيگار

لبه‌هاي برآمده و برجستگي موکت و فرش بايد از بين برود

لبه‌هاي درگاه اتاق‌ها بايد هموار شود که پاي سالمندان به آن گير نکند

کمک گرفتن از عصا و واکر هنگام حرکت

شب‌ها براي جابه جا شدن در خانه حتما لامپ روشن کنند

تمرین تقویت مفصل لگن

این ورزش ها حتما باید از تمرینات ساده انجام شود و بتدریج سختتر شود و حتما باید زیر نظر فیزیوتراپیست با تجربه انجام شود .

 

Line drawing of leg from knee down showing straight leg raise. SOURCE: Original art redrawn from 8B11293, used in 4B12023, 8B11987

 

Top: Line drawing of leg from knee down showing short-arc knee extensions. Bandage on knee. SOURCE: Original art, redrawn from 8A11293. Used in 8A11987, 90070_1. Bottom: Line drawing of leg from knee down showing straight leg raise. Bandage on knee. SOURCE: Original art, redrawn from 8B11293. Used in 8B11987, 7B12034, 90070.

3 پاسخ

  1. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to
    and you are just extremely magnificent. I actually like what you have acquired
    here, really like what you are stating and the way in which you say it.

    You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible.
    I cant wait to read far more from you. This is actually a wonderful
    site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *