عضله پسواس چيست و چرا مي‌تواند مکانيک بدن‌تان را بهم بريزد؟

در بدن انسان حداقل 650 عضله‌ي اسکَلتي وجود دارد و برخي منابع اين عدد را حتي بيشتر از 700 مي‌دانند، عضله پسواس یکی از آنهاست تعيين دقيق تعداد اين عضلات کارسختي است زيرا در آناتومي عضله، متغيرهاي زيادي وجود دارد. مثلاً ما بعضي از عضلات را به بخش‌هايي چون دلتوئيد جلويي، کناري و پشتي تقسيم مي‌کنيم و هر کدام از اين قسمت‌ها را مي‌تواند عضلات جداگانه‌اي محسوب کرد.،.
ما براي عضلات بزرگ بدن‌مان مانند عضلات سريني، اهميت خاصي قائليم چون اين عضلات نقش بسيار مهمي در حرکات ما دارند. حفظ اين عضلات براي سلامتي و فيتنس وپيشگيري از آسيب حياتي است. يکي از گروه‌هاي عضلاني فلکسورهاي لگن هستند. در اين گروه عضلاني، عضله پسواس قرار دارد؛ عضله‌اي که در خم شدن لگن و استحکام و ثبات ستون فقرات نقش اساسي دارد.
چيزي که عضله پسواس را منحصر بفرد و خاص مي‌کند، چند مفصلي بودن آن است و اينکه، عضله پسواس، يکي از تنها دو عضله‌اي است که ستون فقرات را به استخوان ران ربط مي‌دهد. عملکرد اصلي اين عضله، خم کردن لگن يا کوتاه کردن فاصله‌ي بين ران و لگن خاصره است.
اما يک کار ديگر هم مي‌کند؛ ران را به طرف بيرون مي‌چرخاند. در قسمت پاييني عضله پسواس، عضله‌ي کوچک ديگري به نام ايلياکوس وجود دارد و اين دو، شبکه‌اي به نام ايليوپسواس را تشکيل مي‌دهند (عضله‌ي فلکسور لگن) که لزوما قوي‌ترين عضله نيست. شما تمام مدت از عضله‌ي ايليوپسواس خود استفاده مي‌کنيد. مثلا وقتي به جلو خم مي‌شويد تا چيزي را برداريد و زماني که تمرين‌هايي مانند کرانچ را انجام مي‌دهيد.

آيا عضلات ايليوپسواس شما بسيار سفت هستند؟

از کجا بدانيد که عضلات ايليوپسواس  شما  سفت و خشک  هستند ؟  يکي از علامت‌ها  مي‌تواند کجي  جلوي  لگن باشد . اگر عضلات فلکسور لگن، شامل ايليوپسواس بسيار سفت باشند، طول‌شان کوتاه شده و وقتي کوتاه  مي‌شوند، پايين  کمر را به جلو مي‌کشند . اين حالت  منجر به مشکلي در وضعيت بدن مي‌شود که چرخش  قدامي  لگن نام دارد . اگر از پهلو  به خودتان  در آينه نگاه کنيد ، مي‌توانيد چرخش قدامي لگن را ببينيد . اگر صاف بايستيد و ببينيد انحناي پايين کمرتان به داخل است و باسن و شکم‌تان بيرون زده، احتمالا چرخش قدامي لگن  داريد  که  به علت سفتي و کشيدگي عضلات ايليوپسواس ايجاد شده است . عضلات ايليوپسواس  نيز اگر خيلي ضعيف باشند ، درد سرساز خواهند  شد . براي بررسي  ضعف ايليوپسواس ، روي  يک صندلي بنشينيد، يک پاي‌تان را از زمين بلند کنيد و از يک نفر ديگر بخواهيد پاي شما را در برابر مقاومتي که مي‌کنيد، به طرف پايين و به طرف صندلي فشار بدهد. اگر او بتواند پاي شما را به راحتي به طرف صندلي فشار بدهد، يعني شما ايليوپسواس ضعيفي در همان سمت بدن‌تان داريد. هر دوپا را تست کنيد تا متوجه وضعیت عضله خود شوید . اگر عضلات ايليوپسواس شما ضعيف هستند، تمرينات کششي انجام دهيد که اين عضلات را هدف مي‌گيرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *