سردرد در دنیای صنعتی امروز یکی از عوامل مشکل ساز برای انسان هست،استرس های شغلی و درگیریهای ذهنی و مشکلات روانشناختی و آلودگی هوا و تغذیه نامناسب و رفتارها و عادت های حرکتی و پوزیشنی و بیماریهای جسمی و داخلی از قبیل فشار خون دیابت مشکلات غدد درون ریز و متابولیسم  و…میتوانند از عوامل ایچاد سردرد باشند. 

افراد در هنگام انجام کارهای روزانه رفتارهای حرکتی و استاتیک متفاوت دارند،که میتوانند فرد را در صورت مورد فشار قراردادن عضلات و اعصاب و عروق و بافت ها دچار مشکل کنند.

انسان در حالت طبیعی در زندگی روزمره در وضعیت های متفاوت با تغییر زوایای مفاصل و طول و انقباض عضلات وظایفش را انجام میدهد.

ولی در اثر عادت های غلط و کارهای سنگین و فشرده و طولانی مدت و تکراری ،سیستم عضلانی و اسکلتی میتواند تحت فشار و استرس قرار گیرد .رفتارهای حرکتی و ثابت اشتباه میتوانند در مغز بصورت الگوهای اشتباه ذخیره شوند و فرد در طولانی مدت دچار عوارض اسکلتی عضلانی شود که بمرور منشاء تولید درد گردند.

یکسری ازین رفتارهای حرکتی مربوط به سیستم حرکتی و استاتیک گردنی_شانه ای و اندامهای فوقانی می باشد. که فرد با استفاده نامناسب از اندامها و مفاصل و عضلات و اعصاب و مفاصل این نواحی را تحت استرس و پرکاری و انقباض بیش از حد و فرسایش قرار میدهد.

افرادی از قبیل مهندسین معمار،حسابداران،معلمین و کارمندان پشت میز نشین بعلت عادت های غلط ،گردن و اندام فوقانی را تحت فشار و استرس قرار میدهند. از قبیل وضعیت سروگردن به جلو و قرار دادن لب تاپ و کامپیوتر یا اوراق روی میز در زاویه ای غیر از زاویه مقابل چشم و یا در ارتفاع نامناسب. 

این وضعیت های نامناسب باعث ایجاد حالت گردن به جلو یا forward  head shoulderمیشود و چرخش تنه به یکطرف برای مدت طولانی جهت نگارش و کار با کامپیوتر باعث انحراف و چرخش مهره های گردنی و عدم همطرازی شانه ها و کتف و حتی لگن وچرخش مهره های کمری گردد.

این وضعیت ها بمرور روی سیستم عضلانی فاشیایی تاثیر میگذارد و در انقباض ماندن یکسری از عضلات و در کشش ماندن گروه دیگری از عضلات ، خونرسانی و اکسیژن رسانی به فیبرهای عضلانی را دچار اشکال و بعضا باعث مرگ یکسری از فیبرها و تشکیل بافت فیبروزی بصورت نقاط ماشه ای بنام تریگر پوینت یاباندهای ماشه ای بنام  تایت باند یا تریگر باندمیشوند. ( trigger point or tight band or trigger band)

 

فیزیوتراپی سردرد های با منشاء گردنی (سرویکوژنیک)
فیزیوتراپی سردرد های با منشاء گردنی (سرویکوژنیک)

دز این وضعیت های نامناسب عضلات پشت گردن و تنه تحت کشش طولانی مدت و عضلات جلوی گردن و تنه تحت انقباض طولانی مدت قرار میگیرند که طبق توضیحی که دادیم نقاط و باندهای ماشه ای و سفت در آن تشکیل میشود که در صورت التهابی شدن میتوانند منشاء دردهای انتشاری به نقاط دیگر و دورتر شوند.

عضلات کوچک پشت پس سر که از قاعده پشتی جمجمه به پشت مهره های اول و دوم گردنی وصل میشوند و عضلات طولی اطراف مهره های گردنی و عضلات بالای شانه ها مثل عضلات ذوزنقه ای و عضلات کتفی و بین کتفی تحت کشش و استرس قرار گرفته و دچار نقاط و باندهای ماشه ای و سفت میشوند .

یکسری ازین عضلات که به سر نزدیک تر هستند میتوانند دردهای انتشاری و ارجاعی به پس سر و جلوی سر و اطراف سر و پیشانی بدهند که ایجاد سردرد های با منشاء گردنی یا همان سردردهای سرویکوژنیک کنند. 

فیزیوتراپی سردرد های با منشاء گردنی (سرویکوژنیک)

درمان فیزیوتراپی سردرد های با منشاء گردنی (سرویکوژنیک)

فیزیوتراپیست با تجربه با شنیدن حرف های بیمار و توجه به نکات شغلی و رفتارهای حرکتی بیمار و توصیف وی از درد هایش و سپس مشاهده وضعیت بدنی بیمار از جهات مختلف و لمس سطحی و عمیق عضلات سر و گردن و تشخیص نقاط درگیر به درمان بیمار میپردازد.

درمان های فیزیوتراپی شامل ریلیز یا آزادسازی این نقاط با تکنیک های ماساژ نقطه ای و کانتراسترین و کشش و METو سوزن درمانی و استفاده از لیزر درمانی و اولتراسوند میباشد.

وظیفه بعدی فیزیوتراپیست اصلاح الگوهای وضعیتی و حرکتی سروگردن و اندامهای فوقانی و اصلاح نقصهای حرکتی بیمار و همینطور توجه به ارگونومی محیط کار و زندگی بیمار هست که استفاده از بالش طبی و تشک طبی و توالت فرنگی و صندلی ارگونومیک هنگام کار و تنظیم ارتفاع صندلی و میز و کامپیوتر ازین موارد  اصلاح ارگونومی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *